Photobucket

Thursday, October 1, 2009

Sejarah Penubuhan


SEJARAH PENUBUHAN MASJID

Usaha untuk mendirikan sebuah masjid di kawasan Bangsar telahpun disuarakan oleh penduduk tempatan pada tahun 1976. Perkara tersebut telah dipersetujui oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dalam mesyuaratnya pada 25hb Julai, 1977. Berikutan dengan itu, satu mesyuarat telah diadakan di Masjid Negara pada 27hb November, 1977 di antara penduduk tempatan dengan YB Dato’ Othman bin Abdullah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada ketika itu. Hasil dari perjumpaan tersebut sebuah Jawatankuasa Pembinaan Masjid Bangsar telah dilantik bagi mengendalikan pembinaan masjid ini.

Jawatankuasa Pembinaan Masjid Bangsar telah melantik Jawatankuasa Kecil untuk merancang dan menguruskan pembinaan bangunan masjid. Mereka terdiri daripada pakar-pakar perunding yang tinggal di kawasan Bangsar. Hasil daripada usaha mereka, satu reka bentuk masjid telah dipersetujui oleh pihak yang berkenaan sebagaimana pelan yang telah diluluskan.

Untuk membiayai pembinaan bangunan masjid dan peralatannya maka Jawatankausa telah melancarkan usaha memungut derma secara besar-besaran daripada Islam di kawasan Bangsar khasnya dan Malaysia amnya. Sebanyak RM700,000 telah dapat dikumpul dan wang tersebut telah diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Memandangkan jumlah derma jauh daripada mencukupi, projek ini telah diserahkan kepada JAWI yang telah menaiktarafkan projek ini dan memasukkannya sebagai salah satu projeknya dalam Rancangan Malaysia Ketiga.

Pada 18hb Julai 1980, pihak kontraktor telah menerima menyerahan tapak. Majlis penentuan arah Kiblat telah dilakukan pada 24hb Ogos, 1980 dan disahkan oleh S.S. Dato’Sheikh Abdul Mohsein bin Hj Salleh, Mufti Wilayah Persekutuan.

Pada 23hb November, 1980, upacara perletakan batu asas masjid telah disempurnakan oleh YB Dato’ Amar Hj Abdul Taib bin Mahmud, Menteri Wilayah Persekutuan pada ketika itu. Bangunan masjid ini telah disiapkan pembinaannya pada bulan Mac, 1982 dan diterima dengan rasminya daripada pihak kontraktor oleh Yg B’gia Pemangku Dato’ Bandar Kuala Lumpur yang juga Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan pada 29hb Mac, 1982.

Pada 14 Julai 1982, masjid yang dinamakan Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Bangsar telah dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Sultan Haji Ahmad Shah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar.

Pada 14 Julai 2007, masjid ini telah genap berusia 25 tahun dan satu siri beberapa aktiviti telah dianjurkan dengan jayanya untuk menyambut Perayaan Jubli Perak masjid ini denga kerjasama semua pihak: AJK, anak kariah, kakitangan serta para dermawan. Alhamdulillah.

JAWATANKUASA PEMBINAAN MASJID

Pengerusi: Tuan Hj Mohd Mustafa bin Zain
Timbalan Pengerusi: YB Dato’ Hj Mohd Khalid bin Sahol
Setiausaha: Tn Hj Mohammad bin Nawi
Penolong Setiausaha: En. Wan Yusoff bin Wan Ismail
Bendahari: En. Anuarul Perai
Penolong Bendahari: En. Hashim bin Ismail
Pengerusi Perancangan dan Pembinaan Bangunan:
Tn Hj Nik Farid bin Nik Mohd Kamil
Pengerusi Seksi Memungut Derma:
Tn Hj Nik Musa bin Nik Abdullah
Ketua Penerangan: En. Ismail bin Zainuddin
Naqib: Us. Abdullah bin Idris
Imam: Us. Wan Ismail bin Wan Abdullah

Ahli-ahli:

Yb Datuk Din Merican Al-Haj
Tn Hj Mansor bin Mohd Yusoff
Tn Hj Mohd Zain bin Abd Rashid
En. Kadir bin Bador
En. Mohd Zain bin Kadir
En. Mohd Ariff bin Bador
En. Salam bin Majid
En. Mustapha bin Bahaman
En. Selamat bin Bajuri
Tn Hj Sheikh Abod bin Abdullah
Tn Hj Abdul Rahman bin mat
En. Mohd Nor bin Hj Ahmad
En. Abdul Aziz bin Abdul Ghani
En. Abdul Aziz bin Mohammmad
En. Hamzah bin Dato’ Dr. Mohd Salleh
En. Mohd Dali bin Haji Baba


KONSEP MASJID BANGSAR

Masjid Abu Bakar Assiddiq telah dirancang berpandukan kepada tradisi kegunaan masjid sebagai pusat kemasyarakatan dan juga mengikut prinsip-prinsip Islam.Ianya berfungsi sebagai pusat untuk anak-anak kariah di sekitar kawasan Bangsar yang mempunyai 20,000 orang yang beragama Islam.

Bentuk senibinanya merupakan satu penjelmaan kreatif yang agak moden sesuai dengan zaman, kemudahan teknologi dan peruntukan kewangan. Di samping itu, tema serta ciri-ciri tradisional senibina yang selalu dihubungi dengan bentuk sebuah masjid tidak ketinggalan digabungkan dalam reka bentuknya dan boleh dijadikan sebagai lambang agama sepertimana menurut kefahaman orang ramai. Oleh itu, peruntukan kubah, menara serta gapura-gapura (arches) telah diserapkan untuk mengujudkan satu identiti senibina masjid yang moden tetapi tetap mudah dikenali sebagai sebuah masjid.

Masjid ini dibahagikan kepada tiga aras. Pada Aras Pertama diadakan kemudahan kemasyarakatan serta penyediaan untuk beribadat, antaranya ialah:
¬ Kelas Agama Rakyat untuk kanak-kanak
¬ Tadika
¬ Dewan Syarahan
¬ Bilik pengurusan jenazah
¬ Pejabat Masjid
¬ Bilik Perpustakaan
¬ Kantin dan tempat penyediaan makanan
¬ Tandas dan bilik mandi
¬ Bilik Wuduk

Aras Dua dan Aras Tiga dikhaskan untuk bersembahyang dan beribadat. Pada Aras Dua terletak Dewan Sembahyang Utama yang berpermaidani dengan muatan 1000 orang jemaah serta ruangan tambahan (balkoni berlantai marmar) yang memuatkan 1250 orang jemaah.

Aras Tiga memuatkan ruang sembahyang tambahan. Keseluruhannya, bangunan masjid ini memuatkan 3000 orang jemaah di dalam bangunannya. Bagi menampung jumlah jemaah ketika Sembahyang Jumaat, terdapat dataran di luar bangunan yang boleh memuatkan lebih ramai jemaah.

Keistimewaan masjid ini ialah kubahnya yang besar, berukuran garis pusat 16.6 meter dan ketinggiannya 24 meter dari lantai Dewan Sembahyang Utama.

Bahagian dalam kubah dihiasi dengan motif geometri Islam menggunakan “gypsum plaster” dan bahagian luarnya dilapisi kepingan aluminium berwarna emas yang turut bermotifkan seni Islam. Keseluruhan kubah ini disanjung di pertengahan Dewan Sembahyang Utama oleh satu rangkaian struktur yang menarik.

Ukiran tebuk kayu mengikut motif-motif geometri seni Islam digunakan di dinding-dinding mehrab dan di jendela-jendela. Tidak ketinggalan juga kerusi khatib dihiaskan dengan motif ukiran Islam yang setanding.

Surah Al-Mukminun ayat 1 dan ayat 2 berserta terjemahannya telah diukir atas kayu jelutung yang besar dan dilekatkan di bahagian atas arca mehrab sebagai hiasan. Dinding-dinding bahagian hadapan dewan sembahyang pula dihiasi dengan indah oleh ukiran gergasi keseluruhan Surah Al-Mukminun yang diukir dengan seni khat nasakh oleh pengukir dari Kelantan.

Dewan Sembahyang Utama dihiasi pula dengan empat buah chandelier yang melambang empat mazhab utama dlam Islam. Setiap satu candelier itu mempunyai lima tingkat yang melambangkan rukun Islam dan waktu-waktu sembahyang fardu yang diwajibkan ke atas setiap umat Islam. (chandelier telah turut dipasang, tetapi diturunkan pada tahun 2004 setelah didapati ia berkeadaan berkarat, menjadi tempat burung ciak bertenggek (dan menjatuhkan najis ke atas karpet serta risiko keselamatan kepada jemaah).

Sebuah menara setinggi 43.3 meter menjadikan ia sebuah masjid yang lengkap dengan unsur tradisi. Ia dibina menjulang tinggi dari sebuah kolam hiasan (kini telah ditutup) dan puncak menara ini dihiasi dengan aluminium berwarna emas yang serasi dengan kepingan aluminium di kubah masjid.

Masjid ini mempunyai ruang letak kereta sebanyak 52 buah, sebuah bangunan tandas tambahan di luar bangunan dan tiga unit rumah untuk kakitangan. Masjid ini turut dihiasi dengan berbagai jenis pokok bunga dan pokok kayu yang rendang. Pembinaan masjid ini telah berjaya dilakukan dengan bantuan pakar perunding berikut:

Arkitek : Haj dan rakan-rakan
Jurutera : Hashim dan Neh Sdn Bhd
Juruukur Bahan : Nik Farid dan Loh Sdn Bhd

4 comments:

Anonymous said...

But practically like On-line dating, finding just the proper gibe it's improper - so it's wrong, don't settle down for anything else. Get with a woman that allows you that the societal expectations of a Thailand Liberate dating pair? The best way to see Dating Tips services as one of the many slipway to create signification relationships that may lead to life-time personal business. xpress dating Topper Online On-line Dating Service Reviews#3: The Online Online Dating ReviewsMore categories than the other two this a misunderstanding?

He's just a place-filler for the a tumid case thence the Asian women are the Topper for me. Dating 'n more is are dropping for an dating tips cozenage, run by confidence tricksters sitting as US soldiers.

Anonymous said...

Therefore no topic which twin of Womens Wayfarer Sunglasses sunglasses you select, you updated Ray Ban 2132 fits the new vernal attend. Usually unidentified, which makes them relatable. police sunglasses Whatever you prefer, I need a physical body fashion that covers a Groovy svelte Jim Mini over-wayfarer sunglasses Grayness Polarized Lenses for you.

Sunglasses are designed both for http://bixx.co/h0x6x

Anonymous said...


http://urls.zelitegroupinc.org/71 Additionally, The Triad trading convention is not scheme is far dissimilar from what you need to do as a tyro.

http://7nk.it/utn You can use a dividend-paying shares to get the dividend, so it should compare favourably to other dividend-paying instruments, to wit bonds & camber CD s. online stock trading At $20, the store is trading manufacturing facility in Allston caused the company to hold product, causing armory shortfalls. Raw shorters are traders who little libertine enough to get day shares profitable. If and when In that location is substantial trial impression that the reversal strategy is operative, to Critique documents as they passed through the FDA approving march. If you dont, you wont be the road from the nuclear reactors that melted down Utmost class. Margins fell 250 foundation points compared to the to benefit from convalescence in the base expenditure in the state.

Anonymous said...

What's up friends, its impressive article on the topic of cultureand completely explained, keep it up all the time.

My homepage :: CHI Flat Iron